Mogli bismo ovu temu nazvati i “Grijesi iz prošlosti” no nisu baš svi naši postupci doveli do pretrpanih sandučića. Ima tu i drugih krivaca.

Teško je sresti osobu koja se u današnje doba ne koristi e-mailom, viberom, messangerom ili ako bih bio optimist i mobilnim bankarstvom. Danas čak i bakice imaju smartphone uređaje i vješto šalju slike unucima te pregledavaju najnovije popuste iz Lidla ili Konzuma. Veliki korak za njihovu generaciju je napravljen kada su unuka tražili da im pokaže kako tražiti po Njuškalu. Ravno Armstrongovom spuštanju na mjesec.  Gdje bi im penzija bila da shvate kako rabiti ebay i paypal.

Tko nam to danas šalje mailove?

Odmah se sjetim filma koji je poslužio popularizaciji razmjenjivanja elektronske pošte, YOU’VE GOT MAIL (1998), iako mi nije bilo jasno kako su saznali adresu od onog drugog. Danas su stvari malo jasnije…nekima.

Stvar je jednostavna. Želiš profesoru poslati na pregled diplomski rad, zatražiš njegovu e-mail adresu i pošalješ poruku sa privitkom. Tako profesor dobije vašu, a i vi njegovu adresu. Tako ide i sa poslovnim mailovima, a i privatnim dopisivanjem. Nećemo ovdje gurati ljubavne poruke jer mislim da uz Viber i Messanger, mail ovdje nama šanse. Možda se varam. Ovdje se radi o vašoj svijesnoj radnji pristajanja na e-mail komunikaciju.

Ima jedna radnja koju danas radimo svijesno no netko zlorabi to uz naš nesvjesni pristanak. Prelistavajući kataloge trgovinskih centara odlučimo kako bi mogli zaboraviti prelistati njihove Online ponude akcija te se upisujemo u rubriku za primanje obavijesti ili popularno zvani Newsletter. Odlična stvar. .. Donekle.

Newsletter je automatizirani software za slanje masovne pošte. Vaši programi za primanje pošte poput Microsoft outloka ili Thunderbirda prepoznaju takvu poštu i kategoriziraju je kao Spam a često ju i automatski brišu, no samo u slučaju da u programerskom kodu poruke stoji oznaka da vi niste dali pristanak za primanje iste. No dali ste pa poruke neumorno stižu.

Sad ćete reći da ste dali pristanak samo Lidlu, a ne i drugima. Što se dogodilo. Neki tamo programer koji je izradio portal postavio je besplatni predložak za slanje Newslettera. Dobro za njega, nije se mučio, dobro za vlasnika portala jer mu je cijela izrada bila povoljnija.  U besplatnim sistemima za slanje Newslettera se krije jedna začkoljica, a to je da vašu adresu koju ste upisali za slanje akcijskog kataloga bez znanja vlasnika portala šalje nekoj trećoj kompaniji koja prodaje vašu i druge e-mail adrese marketinškim agencijama koje vam uz vaš “nesvjesni” pristanak šalju nove poruke koje dolaze i dolaze.

Što možemo učiniti?

Da bi oglašivači donekle plivali unutar zakona morali su u svoje poruke dodati mogućnost otkazivanja primanja takvih poruka. Opcija vam se nalazi na dnu propagandne poruke pod “Ne želite primati obaviještenja s naše strane? Odjavite se ovdje.” ili na engleskom jeziku “Unsubscribe Now” gdje će vas klik na ovaj link odvesti na stranicu za odjavu primanja ili na stranicu za prijavu spam poruka.

Postupak odjavljivanja je automatizirana radnja koja ne zaustavlja trenutačno primanje pošto dolazi do cirkulacijskog obavještavanja unutar raznih internet servisa te će vjerojatno poruke još neko vrijeme dolaziti, tako da se naoružajte strpljenjem.

Što kad nema linka za odjavu?

U ovom slučaju radi se 100% o stranicama koje ni na koji način nisu dobile pristanak na slanje poruka na vašu adresu. Ukoliko ih sistem već nije prepoznao kao spam, tada to trebate učiniti vi tako da u vašem pregledniku desnim klikom miša kliknete na “OZNAČI KAO NEŽELJENA POŠTA”  i sve sljedeće poruke će stizati u pretinac pod nazivom neželjena pošta gdje grupno bez veće muke iste možete obrisati.

Spam filteri

Postoje razni spam filteri kao dodaci za vaš e-mail programe, kao i sa strane servera podizanje spam sigurnosti na viši level. Opcija funkcionira dobro no tada će vam se dogoditi često da dugo očekivanu poruku ne dobijete. U slučaju da vam korisnu poruku spremi u neželjenu poštu, opet desnim klikom na nju odaberite “ovo nije neželjena pošta” i dalje će poruke stizati kamo su i trebale, a to je “pristigla pošta”.

Virusi i malware

Za početak neka vam antivirusni program bude ažuran i neka u svojim postavkama provjerava e-mail poštu. Ne otvarajte poštu sa privicima za koje ne znate porijeklo. Najčešće se virusi nalaze u arhiviranim privicima .zip ili .rar pa ih na taj način antivirusni programi zaobilaze dok ih svojom radnjom ne pokrenete. Takvi programi često ne naprave nikakvu štetu vašem računalu no aktivacijom preuzmu vaš adresar i pošalju ga “nekome” te ste upravo dodali sve svoje kontakte na popis nečije marketinške  promocije.

XxX

Na početku članka sam namjerno stavio “grijesi iz prošlosti”,  pa da se pozabavimo i tim djelom internet istraživanja. Posjećivanjem raznih sadržaja za odrasle iz znattiželje ste ostavili e-mail da bi vidjeli malo “iza ugla”. Dodavanje na takvu mail listu zna biti ponekad neugodno, a i brisanje sa nje najčešće ne urodi plodom pa vam savjetujem u takvom slučaju brisanje vaše e-mail adrese i kreiranje nove. 

Nadam se da sam vam barem malo pomogao u riješavanju vesokog prometa vašeg mailboxa..

Copyright © TrgoNet 2005. Sva prava pridržana. TrgoNet je dio ArtDomini grupe.